Meghatalmazás
Ha egy adott szerződéskötésnél valamelyik fél nem tud jelen lenni, akár azért, mert
- vidéken, vagy külföldön tartózkodik, és nincs lehetősége az aláírásra hazautazni
- már idős, és nehezen mozdul ki otthonról, vagy
- korlátozottan tud már aláírni (rossz a látásra, az íráskészsége, stb.)
- túl sokan vannak az eladók vagy vevők, és ezért egyiküket bíznák meg maguk közül az ügyintézéssel,
- vagy bármilyen más ok miatt,
akkor helyette aláírhat egy másik személy meghatalmazással. Ez a másik személy bárki lehet, nincsen megkötés, de ügyfeleink általában elsősorban egy itthon lévő rokont szoktak választani (itthon lévő szülő, vagy gyermek, testvér, stb.).
A meghatalmazás feltétele, hogy az ugyanolyan formában készüljön el, amilyen alaki feltételeket a szerződésre előír a jogszabály. Tehát ha adásvételi, vagy ajándékozási szerződésről van szó például, amiket kötelező írásba foglalni, és ügyvédi ellenjegyzéssel ellátni, akkor a meghatalmazásra is ügyvédi ellenjegyzés szükséges azzal, hogy azt természetesen másik ügyvéd is ellenjegyezheti, nem csak az, aki a szerződést készíti (tehát ha az illető vidéken él, és nem tud felutazni a szerződéskötésre Budapestre, egy vidéki ügyvéd előtt készíthet egy meghatalmazást, amit a vidéki ügyvéd neki helyben ellenjegyez).
Ilyenkor persze a meghatalmazó és a meghatalmazott általában nincsenek fizikailag egy helyen, ezért a meghatalmazott utólag fogadja el a meghatalmazást és írja azt alá, már a szerződéskötéskor, a mi irodánk ügyvédje előtt.
A meghatalmazás további speciális esete, ha a meghatalmazó külföldön tartózkodik. Úgy szól ugyanis a jogszabály, hogy ilyen esetben csak konzulátusi hitelesítéssel (más néven apostille-lal) ellátott, meghatalmazást fogad el érvényesnek a földhivatal.
Ha tehát a meghatalmazó külföldön van, és onnan szeretne meghatalmazni valakit, akkor konzulátusra kell elmennie, és ott kell hitelesíttetnie az aláírását a meghatalmazáson, külföldi ügyvéd nem elegendő. Ehhez a meghatalmazást irodánk készíti elő, az ügyfélnek csak annyi a dolga, hogy az elkészített iratot kinyomtatja, és elviszi a konzulátusra aláírni, majd postai úton hazaküldi, eredeti papír alapon.
Egy lehetőség van ezt a konzulátusi hitelesítési procedúrát
elkerülni, az ún. távazonosítással. Ebben az esetben az ügyfél egyszerűen csak aláírja az elkészített meghatalmzást, hazaküldi, és ezt követően egy Skype-os bejelentkezés alkalmával elismeri, hogy azon az aláírás az ő sajátja.
Irodánknál
erre minden esetben van lehetőség, ha az ügyfél szeretné elkerülni az eléggé költséges konzulátusi procedúrát (és ha nem akar ott a kapott időpontra várni, és a sokszor több 100 km-re lévő konzulátusra felutazni), csak annyi a feltétele, hogy ezt az ún. távazonosítást el tudjuk végezni, meglegyen annak a szükséges technikai feltétele – a Skype elérhetőség – az ügyfélnél. A távazonosításról a továbbiakban bővebben
itt olvashat!