Meghatalmazás

Ha egy adott szerződéskötésnél valamelyik fél nem tud jelen lenni, akár azért, mert 

  • vidéken, vagy külföldön tartózkodik, és nincs lehetősége az aláírásra hazautazni
  • már idős, és nehezen mozdul ki otthonról, vagy
  • korlátozottan tud már aláírni (rossz a látásra, az íráskészsége, stb.)
  • túl sokan vannak az eladók vagy vevők, és ezért egyiküket bíznák meg maguk közül az ügyintézéssel,
  • vagy bármilyen más ok miatt,

akkor helyette aláírhat egy másik személy meghatalmazással. Ez a másik személy bárki lehet, nincsen megkötés, de ügyfeleink általában elsősorban egy itthon lévő rokont szoktak választani (itthon lévő szülő, vagy gyermek, testvér, stb.). 

A meghatalmazás feltétele, hogy az ugyanolyan formában készüljön el, amilyen alaki feltételeket a szerződésre előír a jogszabály. Tehát ha adásvételi, vagy ajándékozási szerződésről van szó például, amiket kötelező írásba foglalni, és ügyvédi ellenjegyzéssel ellátni, akkor a meghatalmazásra is ügyvédi ellenjegyzés szükséges azzal, hogy azt természetesen másik ügyvéd is ellenjegyezheti, nem csak az, aki a szerződést készíti (tehát ha az illető vidéken él, és nem tud felutazni a szerződéskötésre Budapestre, egy vidéki ügyvéd előtt készíthet egy meghatalmazást, amit a vidéki ügyvéd neki helyben ellenjegyez). 

Ilyenkor persze a meghatalmazó és a meghatalmazott általában nincsenek fizikailag egy helyen, ezért a meghatalmazott utólag fogadja el a meghatalmazást és írja azt alá, már a szerződéskötéskor, a mi irodánk ügyvédje előtt. 

A meghatalmazás további speciális esete, ha a meghatalmazó külföldön tartózkodik. Úgy szól ugyanis a jogszabály, hogy ilyen esetben csak konzulátusi hitelesítéssel (más néven apostille-lal) ellátott, meghatalmazást fogad el érvényesnek a földhivatal. 

Ha tehát a meghatalmazó külföldön van, és onnan szeretne meghatalmazni valakit, akkor konzulátusra kell elmennie, és ott kell hitelesíttetnie az aláírását a meghatalmazáson, külföldi ügyvéd nem elegendő. Ehhez a meghatalmazást irodánk készíti elő, az ügyfélnek csak annyi a dolga, hogy az elkészített iratot kinyomtatja, és elviszi a konzulátusra aláírni, majd postai úton hazaküldi, eredeti papír alapon. 

Egy lehetőség van ezt a konzulátusi hitelesítési procedúrát elkerülni, az ún. távazonosítással. Ebben az esetben az ügyfél egyszerűen csak aláírja az elkészített meghatalmzást, hazaküldi, és ezt követően egy online bejelentkezés alkalmával elismeri, hogy azon az aláírás az ő sajátja. 

Irodánknál erre minden esetben van lehetőség, ha az ügyfél szeretné elkerülni az eléggé költséges konzulátusi procedúrát (és ha nem akar ott a kapott időpontra várni, és a sokszor több 100 km-re lévő konzulátusra felutazni), csak annyi a feltétele, hogy ezt az ún. távazonosítást el tudjuk végezni, meglegyen annak a szükséges technikai feltétele – Zoom alkalmazás jelenleg – az ügyfélnél. A távazonosításról a továbbiakban bővebben itt olvashat!



ELÉRHETŐSÉGEINK

dr. Molnár Anikó Ügyvédi Iroda
1116 Budapest, Kalotaszeg u. 15.
ügyfélfogadás: 1118 Budapest, Ménesi út 24. (Gellért Terasz Irodaház)
mobil: +3630-527-3738
E-mail: aniko@molnarugyved.hu
© 2025 dr. Molnár Anikó Ügyvédi Iroda. Minden jog fenntartva